Studii despre pictogramele de pe pachetele de tigari

Publicat de decisepo | 0 comentarii | Evenimente 2010

Imaginile de pe pachetele de tigari influenteaza atitudinile si comportamentele legate de fumat

- La adolescenţi: Aproximativ jumătate dintre adolescenţi au atitudini și comportamente de respingere faţă de ţigări din cauza imaginilor înscrise pe pachetele de ţigări.
- La adulți: Dacă înainte de introducerea pictogramelor, 21% din adulţi manifestau dezgust/scârbă față de pachetul de țigări, după 6 luni, procentul acestora a crescut la 35%, iar după 12 luni, aproape jumătate dintre fumători (44%) manifestă dezgust/scârbă.
- Adresăm tuturor comercianților de produse din tutun solicitarea de a expune pachetele de țigări astfel încât imaginile să poată fi observate de cumpărători. În acest mod, dorim să descurajăm copiii și adolescenții să înceapă să fumeze și să încurajăm adulţii să renunțe la fumat.
Începând cu data de 1 iulie 2008, pachetele de tutun comercializate în România sunt inscripționate cu avertismente de sănătate ce conțin imagini (pictograme).

În perioada iulie 2008 - octombrie 2009 au fost derulate în România două studii ample care evaluează impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra populaţiei. Ambele studii au fost derulate de Institutul de Pneumologie „Marius Nasta” şi Totem Communication, fiind finanțate de Ministerul Sănătății (studiul privind adulții) și de International Development Research Centre Canada. Studiile au fost realizate pe eşantioane reprezentative la nivel naţional de adolescenţi (1464 adolescenţi fumători și nefumători) şi adulți fumători din populaţia generală (800 respondenţi).
Studiul realizat la nivelul adolescenţilor – “Impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra adolescenţilor din România” – a arătat că aproximativ jumătate dintre adolescenţi au atitudini și comportamente de respingere faţă de ţigări din cauza imaginilor înscrise pe pachetele de ţigări. Unul din doi adolescenţi încearcă în mare sau foarte mare măsură sentimente de „dezgust sau scârbă” generate de imaginile tipărite (50%) pe pachetele de ţigări; 45% dintre adolescenţi încearcă sentimente de „îngrijorare și neliniște”. Studiul arată că pictogramele influențează decizia adolescenţilor de a se apuca sau nu de fumat: 51% dintre tineri au declarat că sunt influenţaţi în foarte mare sau
mare măsură în acest sens. Sunt influențați şi tinerii care deja fumează: jumătate dintre ei declară că au încercat să renunțe la fumat din cauza avertismentelor de sănătate. Ca urmare a inscripționării, tinerii adoptă un comportament de evitare a mesajelor: 30% acoperă imaginea atunci când sunt luate țigările din pachet, 28% nu privesc pachetul atunci când iau o țigară şi 23% cumpără sau cer vânzătorului un anumit tip de pachet de țigări cu un anumit text. Studiul arată totodată că, în prezent, un adolescent din cinci (19%) este fumător zilnic, 17% sunt fumători ocazionali, iar aproape două treimi (64%) sunt nefumători.
Introducerea pictogramelor a influențat și atitudinea fumătorilor adulți: dacă înainte de introducerea pictogramelor, 21% manifestau dezgust/scârbă față de pachetul de țigări, după 6 luni, procentul acestora a crescut la 35%, iar după 12 luni, aproape jumătate dintre fumători (44%) manifestă dezgust/scârbă. Similar, procentul celor care resimt teamă/neliniște crește de la 26,2% la 30,6%, iar la un an se ridică la 34%.
Mai mult, la un an de la introducerea pictogramelor, procentul celor care și-au modificat comportamentul de fumător acoperind textul/imaginea a crescut de la 4,7%, la 28,2%, iar cei care afirmă că ar cere vânzătorului pachete fără avertismente sunt în număr mai mare (de la 7,9% la 35,7%). Aceste date indică faptul că atractivitatea pachetelor s-a redus ca urmare a inscripționării cu imagini și că mesajele transmise de acestea nu îi lasă pe adulți indiferenți. Aceste schimbări reprezintă un pas important în luarea deciziei de a renunța la fumat. Procentul celor care au declarat că vor să renunțe la fumat ca urmare a pictogramelor a crescut de la 21,4% la 28%, după 6 luni de la introducerea lor.
Cele două studii demonstrează impactul pozitiv pe care imaginile de pe pachetele de ţigări îl au asupra atitudinilor şi comportamentelor legate de fumat ale adolescenţilor şi adulților din România.
De aceea, adresăm tuturor comercianților de produse din tutun solicitarea de a expune pachetele de țigări astfel încât imaginile să poată fi observate de cumpărători. În acest mod, dorim să descurajăm copiii și adolescenții să înceapă să fumeze și să încurajăm adulţii să renunțe la fumat.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *